Základní umělecká škola

Fryderyka Chopina Mariánské Lázně

Rozmarýnek

Taneční oddělení a jeho terminologické kamufláže

Během prvních měsíců výuky na tanečním oddělení jsem se ocitla v několika zajímavých situacích týkajících se označení toho, co se odehrává během výuky na tanečním oddělení. Například:mazoretky

Jdu se přihlásit na mažoretky.“

Malá by chtěla chodit na tanečky.“

Prosím omluvte dnes moji dceru z rytmiky…“

Zejména s ohledem na to, že se nacházíme na půdě školy, základní umělecké školy, že se tedy nejedná o místo k trávení volného času pod dozorem, ale o  celistvě vzdělávací instituci, která má dětem pomoci se orientovat v současném kulturním a uměleckém dění, proto bych zde ráda prosvětlila výše zmíněný terminologický chaos.

Mažoretky

Pojem odvozený od francouzského výrazu „majorettes“, svým původem příbuzný s českým označením „major“. Jedná se o skupinu lidí pochodujících v čele průvodu (původně v čele pluku) vojáků, reprezentujícího určitou instituci nebo spolek za jistým ideovým účelem.

Žáci tanečního oddělení se do role mažoretek dostávají během průvodů (například Lampionového průvodu, průvodu k příležitosti zahájení lázeňské sezony…), kdy pochodují v čele průvodu DOM a diváků.

Tanečky

Děti se ve výuce tanečního oddělení samozřejmě mají možnost naučit základní schémata tanců, které tvoří součást všeobecného vzdělání současného člověka. Ale podstatnou část výuky představuje také studium taneční techniky a v současné době čím dál tím podstatnější role tance a pohybu pro rozvoj optimálního, „zdravého“ držení těla.

Rytmika

Rytmika, původně „eurytmika“, je systémem, který vytvořil koncem 19. století Švýcar Emil Jacques-Dalcroze, učitel na ženevské hudební konzervatoři. Jednalo se o systém pohybových cvičení pro hudebníky, pro zlepšení jejich rytmických dovedností ve hře na nástroj.

 

Ani jeden z výše uvedených pojmů nezahrnuje vše, co výuka na tanečním oddělení obsahuje. Ani všechny tři pojmy dohromady by nestačily. Na tanečním oddělení se žáci postupně, v jednotlivých ročnících seznamují s různými tanečními technikami, v mladších ročnících přípravné metody, později klasický tanec- balet a ve vyšších ročnících techniky moderního, jazzového a současného tance.

Ale nyní zpět k naší úvodní a hlavní otázce. Mám- li se rozhodnout pro jedno slovo, kterým nejvhodněji označit činnost tanečního oddělení, pak jediné vhodné slovo je „tanec“.

Doufám, že práce a vystoupení žáků tanečního oddělení Vám v průběhu následujících měsíců a let tento široký horizont tance budou moct přiblížit!

        

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.